Publicerat 21 mars 2023 i kategorin Artiklar

Utökade möjligheter till tillfälligt anstånd med skattebetalning

Riksdagen har nu beslutat om att förlänga och utöka möjligheterna till tillfälligt anstånd med skattebetalningar avseende avdragen skatt, arbetsgivaravgifter och mervärdesskatt.

Möjligheten till tillfälligt anstånd infördes i samband med coronapandemin och skulle underlätta för företag som hade drabbats av likviditetsproblem på grund av följderna av pandemin. Dessa regler skulle upphöra att gälla den 12 februari 2023.

Nu har riksdagen beslutat om utökade möjligheter till tillfälligt anstånd. Beslutet kommer med hänsyn till de likviditetsproblem som företagen kan ha fått med anledning av de höga energipriserna och osäkerheten på energimarknaden i övrigt. Reglerna träder i kraft den 13 februari 2023.

Vem kan få anstånd?

Det är inte någon förändring i vem som kan ansöka om anstånd och vilka skatter som kan omfattas av anståndet.

Lagstiftningen är generell på så sätt att i princip alla skattskyldiga som betalar arbetsgivaravgift och avdragen skatt samt mervärdesskatt kommer kunna ansöka om anstånd. Anståndet ska beviljas om inte särskilda skäl talar emot det. Särskilda skäl är exempelvis att den skattskyldiga har mer än försumbara skulder som är överlämnade för indrivning.

De förändrade reglerna

De beslutade reglerna innebär i korthet tre förändringar.

  • Anstånd kan beviljas för fler redovisningsperioder

De nu beslutade reglerna innebär att anstånd får beviljas för tolv redovisningsperioder för avdragen skatt och arbetsgivaravgifter samt mervärdesskatt som redovisas månadsvis (mot tidigare nio redovisningsperioder). För mervärdesskatt som redovisas kvartalsvis får anstånd beviljas för högst fyra redovisningsperioder (tidigare tre redovisningsperioder). Det innebär att ett företag som redan har anstånd med nio redovisningsperioder kan ansöka om ytterligare tre perioder för samma typ av skatt.

Reglerna blir mer enhetliga på så sätt att taket för hur många månader anstånd kan beviljas blir 12 månader, oavsett om det rör sig om avdragen preliminär skatte och arbetsgivaravgifter eller mervärdesskatt som redovisas månadsvis eller kvartalsvis.

  • Fler valbara perioder

Flera valbara perioder för vilka anstånd kan medges utökas med perioderna april – juni 2022. Tidigare fanns perioderna januari 2020 – januari 2021, oktober – december 2021. Anstånd kan alltså medges även för de tidigare perioderna nu.

Samtliga valbara redovisningsperioder har redan passerat. Regelverket möjliggör retroaktiva anstånd när skatt eller avgifter som är hänförlig till en viss redovisningsperiod redan är inbetald när anståndet beviljas. Ett beslut om anstånd i ett sådant fall innebär att ett belopp motsvarande skatten eller avgiften krediteras på företagets skattekonto.

  • Den bortre tidsgränsen för anstånd skjuts

Anståndstiden är fortfarande ett år, men de ändrade reglerna innebär att anståndstiden kan beviljas längst till den 12 september 2023, mot tidigare 13 februari 2023. Det innebär att ansökan om anstånd i praktiken kan göras fram till och med den 11 september 2023.

The post Utökade möjligheter till tillfälligt anstånd med skattebetalning appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 13 november 2024

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda.   Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda   Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …

Läs mer

Publicerat 28 oktober 2024

Ändrade öppettider 1/11

Alla helgons afton fredagen 1/11 kommer vi att stänga kontoret 13.00.

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Gå till startsidan