Publicerat 15 februari 2024 i kategorin Artiklar

Snart kan företagare slippa krånglig kvittohantering

Efter många års utredning finns nu ett konkret förslag från regeringen att företagare inte längre behöver spara kvitton och fakturor i pappersformat – så länge de sparas i digital form. Om förslaget blir verklighet kommer det innebära stora kostnadsbesparingar för många företag.

Enligt nuvarande regler måste företag bevara räkenskapsinformation i sin originalform under drygt tre år, även om informationen överförs till digital form. Det innebär att papperskvitton, pappersfakturor och annat räkenskapsmaterial som tas emot i pappersformat måste sparas i pappersformat under denna tid. Något som innebär mycket krångel, onödig administration och kostnader för många företag.

Enligt en analys av Svenskt Näringsliv som gjordes med stöd av Srf konsulternas medlemmar kostar enbart kravet på hantering av papperskvitton landets företag 3,9 miljarder kronor per år.

Bevarandekravet försvinner

Srf konsulternas redovisningsexpert Maria Albanese satt med i den utredning som redan sommaren 2021 presenterade en rad förslag som skulle förenkla arkivering av räkenskapsinformation. Därefter har väntan varit lång på att förslagen ska tas vidare.

Nu har alltså regeringen äntligen föreslagit att bokföringslagen ska ändras så att räkenskapsinformation på papper bara ska behöva bevaras till dess att informationen överförts i digital form. Därefter kan materialet kastas.

Förenkling för företagen

I förslaget förtydligas företagets ansvar att se till att överföringen görs på ett sådant sätt att ingen information försvinner.

– Detta innebär att företaget ansvarar såväl för den tekniska lösningen som för att det finns väl fungerande rutiner på plats. Här blir det viktigt att redovisningskonsulten hjälper företaget att sätta upp rutinerna så att överföringen görs på ett bra sätt, säger Maria Albanese.

Välkomnar lagförslaget

Om lagförslaget går igenom kommer det innebära en avsevärd förenkling för många företag. Något som Maria Albanese välkomnar.

– Att tvingas spara papperskvitton och pappersfakturor har länge upplevts som krångligt, onödigt och otidsenligt av företagen. Därför är det verkligen glädjande att lagstiftningsprocessen nu äntligen går vidare. Om en uppdatering av bokföringslagen blir verklighet kommer det bespara företagen mycket tid och pengar, säger Maria Albanese.

Systemleverantörerna positiva

Även systemleverantörerna Björn Lundén och Fortnox är positiva till förslaget och tror att det kommer skapa en smidigare vardag för Sveriges företag som kan lägga tid och pengar på bättre saker än arkivering av redan digitaliserade kvitton. 

– Vi har länge drivit denna fråga på olika sätt. Förändringen kommer innebära att det blir enklare för våra användare att göra rätt. Den manuella arkiveringen av fysiska kvitton, som företag idag måste hantera för att uppfylla lagen, sköts utanför Fortnox. Men vi har en stark drivkraft att underlätta vardagen för Sveriges företag och skapa digitala, enkla och smarta lösningar.  Bäst är det såklart när kvitton och leverantörsfakturor är digitala från början. I den utvecklingen är vi drivande, både med egna lösningar, och med samarbetspartners, säger Josef Elvby som är produktområdeschef på Fortnox.

Enligt regeringens tidsplan ska förslaget läggas fram för riksdagen för behandling före sommaren och de nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 juli 2024.

The post Snart kan företagare slippa krånglig kvittohantering appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 15 april 2025

Öppettider påsk

Skärtorsdag stänger kontoret 13.00

 

Glad Påsk önskar vi på Hasselöns Bokföring.

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration  Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt!  Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …

Läs mer

Gå till startsidan