EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer.
– Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag som hållbarhetsrapporterar vinner på det fortsätter vi att arbeta för att göra den processen allt smidigare, säger Lena Lind, förbundsdirektör och vd för Srf konsulterna.
Det nya förslaget gällande CSRD kommer från EU-kommissionen och kallas för Omnibus 1. Det ska antas av parlamentet och ministerrådet innan det blir verklighet. Enbart företag som har minst 1 000 anställda och 50 miljoner Euro i omsättning ska hållbarhetsrapportera enligt det. Även om det nya förslaget innebär att fler företag undantas träffade CSRD redan i sin nuvarande form främst storföretag.
För övriga företag är förslagets skrivningar om hur storföretagen ska hindras från att vidarebefordra sina rapporteringskrav på sina underleverantörer och deras leveranskedjor en större nyhet. Ett ”value-chain cap” ska stoppa sådana ”trickle down”-effekter.
– Det är helt rimligt att hänsyn tas till de små och medelstora företagens förutsättningar för en bra hållbarhetsrapportering. Detta kommer vi att bevaka när det nya EU-förslaget väl resulterar i lagförslag och remisser i Sverige, som vi gjort med tidigare förslag i frågan, intygar Lena Lind.
Eget tempo
Gällande mindre företag föreslås att de 2028 ska börja rapportera enligt CSRD, i en version anpassad till dem. För de som frivilligt vill rapportera i linje med EU-kraven redan i dag ska en ny, enklare standard lanseras.
– Sammanfattningsvis innebär förslaget att EU:s långsiktiga inriktning för hållbarhetsrapportering ligger fast, men att införandet sker i ett långsammare tempo och att regelverket blir mindre detaljerat. Med det sagt finns det uppenbara fördelar att börja hållbarhetsrapportera, oavsett när lagstiftningen är på plats, säger Lena Lind och pekar på konkreta ekonomiska och miljömässiga vinster:
– Minskade kostnader för exempelvis bränsle, uppvärmning, ventilation, avfallshantering och inköp är typeffekter av en god hållbarhetsrapportering. Ett gott rykte som leverantör och arbetsgivare kommer på köpet. Det gäller byråer som börjat hållbarhetsrapportera och det gäller de företag byråerna börjat hjälpa med hållbarhetsrapportering.
– EU-kommissionens nya förslag betyder att lagstiftningen gällande hållbarhetsrapportering kan senareläggas och bli mindre detaljerad. Den långsiktiga målsättningen ligger fast och marknadens krav på företags hållbarhetsarbete likaså, konstaterar Lena Lind, Förbundsdirektör och VD för Srf konsulterna. Foto: Malin Sydne.
Enklare verktyg
Srf konsulterna har varit med och arbetat fram den nordiska standarden för hållbarhetsrapportering för små och medelstora företag: NSRS. Den linjerar med EU:s krav, är Excel-baserad och har rikligt med mallar och annat stödmaterial.
– Det är enkelt att börja hållbarhetsrapportera. Dels finns NSRS, dels har programleverantörerna redan byggt in lösningar som gör det enkelt att ta ut underlag till en hållbarhetsrapport och jämföra utvecklingen år från år. Dessutom finns specialprogram för hållbarhetsrapportering på marknaden. Denna utveckling fortsätter, det märker vi bland annat i diskussionerna i vår samverkansgrupp för programleverantörerna Redsam, avslutar Lena Lind.
Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …
Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …
Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …
Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att känna sig trygga i att verksamheten följer rådande lagar och regler – särskilt skatteregler som ofta upplevs som svåra att förstå. Undersökningen lyfter också fram redovisningskonsulternas …
Nytt år och snart dags att deklarera inkomster för 2024. Här lyfter vi några viktiga datum att ha koll på under 2025. Flera datum för betalning av kvarskatt I och med att kostnadsräntan på skattekontot uppgår till 2,5 procent är det viktigt att veta vid vilka tidpunkter som skatten ska vara inbetald för att undvika denna ränta. Om kvarskatten överstiger 30 000 kronor ska …
Nytt år och dags att förnya träningskortet. För arbetsgivare som erbjuder sin personal ett friskvårdsbidrag finns det några saker att tänka på. Tre förutsättningar för skattefrihet Friskvårdsbidrag är en form av personalvårdsförmån som en arbetsgivare har möjlighet att erbjuda sina anställda. Utgångspunkten är att förmåner som den anställde får från arbetsgivaren …
Snart lanseras nya SNI-koder (Standard för svensk näringsgrensindelning). Förändringen innebär att många företag behöver agera för att säkerställa att deras verksamhet är korrekt klassificerad. Den 27 januari öppnar en ny tjänst på verksamt.se där du själv kan ändra din SNI-kod. Här guidar vi dig genom det viktigaste kring uppdateringen och vad du behöver göra. Vad är en …
EU:s nya momsreform ViDA revolutionerar momshanteringen med e-fakturering och digitalisering. Vad betyder det för svenska företag? Fredrik Andersson Carlö från Skatteverket reder ut möjligheter och utmaningar. Med momsreformen VAT in the Digital Age (ViDA) går EU in i en ny era av digitalisering. Målet är att skapa ett enklare och mer rättvist momssystem för företag som verkar inom …
Från och med beskattningsåret 2025 och framåt gäller en begränsad avdragsrätt för ränteutgifter i inkomstslaget kapital för privatpersoner. Det är en stor förändring för privatpersoner som tidigare har fått avdragsrätt för samtliga ränteutgifter oavsett låneform och säkerhet. Nya regler för privatpersoner Begränsningarna till rätt för avdrag för …