Publicerat 15 februari 2019 i kategorin Artiklar

Pensionsrådgivning kan vara en skattefri förmån

Ett företag avsåg att erbjuda de anställda såväl allmän information om pension som individuell information och rådgivning (pensionsvägledning) med olika omfattning. Företaget vände sig till Skatterättsnämnden för att få ett förhandsbesked om de anställda skulle förmånsbeskattas eller inte för denna rådgivning.

I sin ansökan om förhandsbesked beskrev företaget två olika rådgivningsalternativ.

  1. Det ena alternativet omfattar rådgivning om enbart de val den anställde kan göra inom ramen för de avtal om tjänstepension som arbetsgivaren gör avsättningar för.
  2. Det andra alternativet omfattar dessutom vägledning avseende den anställdes allmänna pension, övriga tjänstepensioner, dispositioner avseende kapitalplaceringar, sparande och ekonomiska tillgångar och skulder i övrigt samt familjerättsliga frågor såsom testamenten, äktenskapsförord och samboavtal.

Högsta förvaltningsdomstolen

Enligt Högsta förvaltningsdomstolens, som kom att pröva förhandsbeskedsfrågorna, är rådgivning enligt alternativ 1) närmast att betrakta som en nödvändig förutsättning för att den anställde ska kunna bilda sig en uppfattning om omfattningen av de pensionsförmåner som följer med anställningen och om vad de olika alternativ som denne har att ta ställning till innebär. Mot den bakgrunden ansåg HFD att rådgivningen inte skulle betraktas som en förmån för den anställde.

När det gäller pensionsvägledning enligt alternativ 2) blev bedömningen en annan. HFD ansåg att den vägledningen utgjorde en förmån med ett ekonomiskt värde för den anställde.

Skatteverkets kommentar

Genom domen är det klarlagt att en arbetsgivares allmänna information och rådgivning till anställda om sådana pensionsförmåner som följer med anställningen inte utgör någon beskattningsbar förmån.

Om arbetsgivaren tillhandahåller en utökad information och rådgivning som även rör den anställdes allmänna pension, övriga tjänstepensioner och andra tillgångar samt olika familjerättsliga frågor är detta i princip en skattepliktig förmån, konstaterar Skatteverket.

Förmånens värdering

I målet diskuteras inte hur en värdering av sådana förmåner rent praktiskt bör göras, men huvudregeln är att värdering ska göras till marknadsvärdet, skriver Skatteverket. Detta innebär att en bedömning ska göras av vad det hade kostat den anställde att själv bekosta en motsvarande rådgivning. I andra hand och i förekommande fall anser Skatteverket att arbetsgivarens kostnad för en anlitad konsult kan användas som underlag för en beräkning av förmånens värde för den anställde.

HFD dom 2018-12-06, mål nr 2614-18. SKV 2019-01-28, dnr 202 525531-18/111

Publicerat 15 april 2025

Öppettider påsk

Skärtorsdag stänger kontoret 13.00

 

Glad Påsk önskar vi på Hasselöns Bokföring.

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration  Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt!  Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …

Läs mer

Gå till startsidan