Publicerat 15 maj 2024 i kategorin Artiklar

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en gång om året är vem du gör affärer med. Här är några enkla tips på vad du bör kontrollera och varför.

Kontrollera att din leverantör har F-skatt 

Ett företag som har F-skatt betalar själv sin preliminärskatt och sociala avgifter. Det innebär att du som köpare inte behöver betala arbetsgivaravgifter eller dra preliminärskatt på utbetald ersättning. Många företag anlitar därför bara uppdragstagare som är godkända för F-skatt eftersom det blir mindre administrativt arbete då.  

F-skatten är ett bevis på att företaget sköter sig. Att ett företag kan visa upp eller åberopa sin F-skatt är därför viktigt för dig som köper tjänster från andra företag.  

Eftersom företag av olika anledningar kan bli av med sin F-skatt är det viktigt att du som köpare regelbundet kontrollerar att dina leverantörer är godkända för F-skatt. Det gäller både om det är en ny leverantör eller en leverantör som du har haft en relation med under en längre tid.  

Du kan enkelt kontrollera dina leverantörers F-skatt hos Skatteverket. Det gör du med hjälp av e-tjänsten “Hämta företagsinformation” Här kan du se om företaget är godkänd för F-skatt, registrerat för moms och som arbetsgivare. Du kan också se om företaget har uppgifter om beslutade arbetsgivaravgifter de tre senaste månaderna.  

Vad ska köparen göra om säljare inte har F-skatt? 

Om säljaren inte har angivit F-skatt på fakturan eller när anbudet lämnades kan köpare behöva göra ett skatteavdrag, och i vissa fall även betala arbetsgivaravgifter. Eftersom köparen är skyldig att göra skatteavdrag från den utbetalade ersättningen för arbete, så ska denne lämna en arbetsgivardeklaration. Köparen kan annars bli ansvarig för skatterna om säljaren inte betalar in sina skatter. Så kontrollera alltid att fakturan innehåller uppgifter om F-skatt innan du betalar den.  

Om fakturan inte innehåller F-skatt, behöver du tänka på följande beroende på om säljaren är en enskild näringsidkare eller juridisk person: 

Om säljare av tjänsten är en enskild näringsidkare som inte har F-skatt ska köparen dra 30 procent från ersättningen för arbetet exklusive moms. Säljarens kostnader för material och dylikt ska inte ingå i underlaget för skatteavdrag. En förutsättning är dock att kostnaderna och momsen har specificerats särskilt på fakturan från näringsidkaren. Köparen ska även betala in arbetsgivaravgifter. Arbetsgivaravgifter och avdragen skatt ska redovisas på arbetsgivardeklarationen. Förenklat kan man säga att köparen blir arbetsgivare i förhållande till säljaren.  

Om säljaren av tjänsten är en juridisk person som inte har F-skatt ska köparen dra 30 procent från ersättningen för arbetet exklusive moms. Säljarens kostnader för material och dylikt ska inte ingå i underlaget för skatteavdrag. Skatteavdraget ska bara göras på ersättning för arbete. En förutsättning är dock att kostnaderna och momsen har specificerats särskilt på fakturan från säljaren. Köparen ska inte betala arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt för ersättningar för arbete när säljaren är en juridisk person. Den avdragna skatten för den juridiska personen ska redovisas på arbetsgivardeklarationen. 

Kontrollera din leverantör 

Företag kan riskera att används som brottsverktyg för den ekonomiska brottsligheten. Därför är det viktigt att ha god kännedom om vem eller vilka du gör affärer med. Oseriösa företagare betalar inte in rätt skatter eller avgifter, levererar inte rätt kvalitet, lever inte upp till sina tillstånd, och deras anställda får inte rätt löner. Detta skapar en osund konkurrens. Ett skatteundandragande är skadligt i och med att skatten, som är en gemensam resurs för att uppnå ett hållbart samhälle, inte levereras på avsett sätt. De oseriösa aktörerna har blivit bra på att ha fina fasader, vid första anblick kan de verka seriösa. Tillsamman ska samhället sätta stopp för dessa aktörer och det gäller att veta vilka tecken man ska leta efter.  

Ett hjälpmedel för att identifiera varningssignalerna hos en leverantör är den checklista som Ekobrottsmyndigheten har tagit fram. Denna kan användas när företaget ska börja göra affärer med en ny leverantör men även under en pågående affärsrelation. Ju fler kryss man bokar för desto större är risken och desto större är anledningen att göra en fördjupad granskning. Här hittar du Ekobrottsmyndighetens checklista

The post Vem gör du affärer med? appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 13 november 2024

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda.   Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda   Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …

Läs mer

Publicerat 28 oktober 2024

Ändrade öppettider 1/11

Alla helgons afton fredagen 1/11 kommer vi att stänga kontoret 13.00.

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Gå till startsidan